Vältyimme suuremmalta El Projektilta kun miehistön äly(Anssi&Petter)
keksivät yövahdissa, että vaihdetaan genuan ja stuuran fallit keskenään,
koska genuan fallin lukko on mastolla ja isopurjeen nostimen kulunut osa
jäisi lukon alapuolelle. No ei muuta kuin purjeet tonttiin ja fallien
molemmat päät yhteen yhdeksi loopiksi, 30metrin pyöräytys ja purjeet ylös.
Muuten päivä sujui merikissapurjeella, codella ja genualla vuorotellen,
syöden ja lueskellen. Puolenyön jälkeen edettiin Codella kohtuullista
vauhtia kunnes tuuli hyppäsi 10 solmusta 25 solmuun ja osaksi
jokapäiväisiä manooverejä tullut broachi oli valmis. Tuuli kuoli ja
otimme merikissapurjeen käyttöön, loppuyö oli kuin Suomen syksy,
helvetin pimeä ja sateinen.. pienenä erona, että ulkona tarkeni
t-paidalla ja shortseilla.
Aamun sarastaessa menolippu vihdoin saapui ja nyt yritetään kynsin
hampain roikkua sen kyydissä kohti St. Luciaa, pieni pelko pohjoisessa
kevenevästä tuulesta. Blogin kirjoitus hetkellä nokkaon kohti veskaa ja
vauhtia 8,5 solmua.. tästä tuulen pitäisi vain voimistua ja kääntyä
taakse ja sehän miehistöä hymyilyttää muutaman vuorokauden
pläkän/stressaavan kevyen tuulen jälkeen.
Isommat veneet saivat menolipun yli vuorokauden ennen meitä ja pääsevät
hyödyntämään pitkää vesilinjaansa tuulen ollessa 20kn, ollaan jouduttu
käyttämään luvattoman paljon merikissapurjetta, muttei mitään
vaihtoehtoa kun yritetään pysytellä iskuetäisyydellä kaksi kertaa
isommista jahdeista ja minimoida niiden saama hyöty uuteen sääsysteemiin
pääsystä ennen meitä. Suomalaisten iloksi Vahine etenee todella kovaa
miehistönään Tarantella II:n lähes kaiken avomeripurjehduksen saralla
voittanut miehistö.. Uskomme kokonaisfleetin top3:ssa olevan tällä
hetkellä kaksi suomalaisvenettä. Seuraava meidän kokoluokan nakkikioski
on yli 400nm meitä perässä.
Nyt nautitaan purjehduksesta, hiukan ehkä kiusataan Lucky Ladya ja
katsotaan mitä viimeinen tonni tuo tullessaan, bring it on.
Suomenruotsalais fanisektiollemme tiivistelmä:
Vene håller inte mitä vaan mutta besättningen on färdig "kovaan ajoon"
--
Seppo Pajari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti