03la 12 2011 Leppoisampaa keliä
Perjantai-illallisen jälkeen aloitimme poikkeukselliset yövahdit. Alkuun ajeltiin genoa spiirattuna puolikuun valaistessa menoa. Kymmenen vaihdolla vaihdettiin genaakkeri spiiraukseen ja kuukin oli hävinnyt pilvien taa. Nosto sujui ongelmitta. Yön aikana tuulta 15-25kn ja jo totuttuun tapaan muutamia tummia pilvimassoja kulki ylitsemme takaa antaen molemmille vahdeille pienet sadekuurot. Tummat pilvet tuovat aina myös tuulen puuskia, mutta tänä yönä ne tosiaan rajoittuivat 25 solmuun. Yön vahdit sujuivat ilman herättelyjä tai muitakaan ongelmia. Yöllä aallokko oli paikoin melko korkeaa ja perästä vyöryvät tummat vesimassat ovat melko kunnioitusta herättäviä.
Yöllä oli lämmintä, vahdissa pärjäsi hyvin shortseissa ja t-paidassa, mitä nyt sadeasuja hieman jouduttiin kaivelemaan. Auringon noustessa kuuden aikoihin alkoi porottava kuumuus. Nukkuminen oli hankalaa ja varsinkin allekirjoittanut ei löytänyt sopivaa olotilaa sisältä taikka ulkoa. Merivesipesukaan ei paljoa viilennä enää, sillä meriveden lämpö on yli +30 astetta. Tänään varjossa muuten +31 astetta. Veneen sisätiloja lämmittää mukavasti tuo allamme oleva lämpöpatteri, meri. Myötätuulipurjehduksen heikkoutena täällä on myös tuo tuulen olematon vire.
Tuuli päivällä hieman heikkeni entisestään ja vauhti tuntui taas loppuneen. Iltapäivällä laskimme genaakkeri hetkeksi jotta pimeässä nostettu ja hieman kierroksilla ollut falli saataisiin oikaistua. Samalla keulakannella huomattiin, että genaakkerissa oli pieni reikä, onneksi vain yksi pieni pätkä saumaa oli auennut ja se oli helppo teipata. Teippailun aikana ajeltiin spiirattuna genoaa taas ja vauhti tippui entisestään. Kipparin hetken asiaa mietittyä päätimme ottaa uuden kevyen tuulen aseen käyttöön, nostaa keulalle sekä genaakkeri että code0. Code0 spiirattuna luuvartinpuolelle. Melkoinen tovi meni köysiä viritellessä ja tarkastellessa ettei mikään ollut solmussa mutta hyvä vauhti saatiin tällä tavoin aikaiseksi, nöin solmu lisää vauhtia. Iso otettiin 2-reiville jotta genaakkeri sai riittävästi vetoa. Kukaan meistä ei ennen ollut tällaista viritystä kokeillut taikka nähnyt, mutta hyvin se tuntui kevyessä kelissä toimivan. Kipparin sanoin ”kannella oli köysiä kuin Helsingin ratapihalla raiteita”. Kaksi ja puoli tuntia ajeltiin tällä virityksellä hyvin kokemuksin, sehän on kuin keskeltä revennyt spinnu ja neliöitä tähän veneeseen myötätuuleen mukavat 200.
Illan hämärtyessä luovuimme code0:sta ja spiirasimme jo totuttuun tapaan genaakkerin yön ajaksi. Code0:n rullan kanssa on vähän ongelmia kun sen pitäisi olla kiinteästi kiinni keulassa mutta tässä veneessä genaakkeripuomi ja sen päässä köysilenkki jossa purjeet kiinni. Tätä kehitellään siis vielä, koska loppumatkalle on luvattu kevyempiä kelejä.
Sijoituksemme ei liene tänään muuttuneen. Dantes edelleen johdossa ja ottanut meitä kiinni. Perästä tulee hurjaa vauhtia Symposium (Swan44) ja Fri Flyt (Hanse 390). Edelleen vaikuttaa siltä, että aseet ilman spinnua ovat hukassa, pyrimme siis ainakin pitämään asemat ja mahdollisesti panostamme hyökkäykseen vielä tällä uudella virityksellä. Matkaa maaliin on kuitenkin vain 600 merimailia, joten omituisten tasoituskertoimien lyöminen alkaa olla todellinen haaste.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti