2pe 12 2011 Suhinaa keulakannella
Ilta ja yö ajeltiin vaihtelevassa kelissä genoa spiirattuna. Tuuli oli pääsääntöisesti yli 20kn ja sadekuuroja tuli taivaalta. Kuurojen välissä tuuli saattoi kuolla kokonaan, mutta taas kohta puhalsi jopa 30kn tuulet. ”Setien” rottavuorolla (02-06) yhteen tyyneen kyllästynyt kippari huudatti juuri nukkumaan päässeet vapaavahdit kannelle. Oli aika nostaa genaakkeri spiirattuna mastoon. Jo ennen kuin genaakkeri oli ylhäällä, oli tuuli yltynyt ja kun genaakkeri oli vedossa, oli tuulta jo 26kn. Vapaavuorolaiset olivat juuri ehtineet takaisin sänkyyn kun kuului taas huuto kannelle. Genaakkerin skuutti oli jotenkin omituisesti päässyt puomin päästä irtoamaan, joten genaakkeri sukkaan ja skuutti takaisin paikalleen.
Tässä kohtaa alkoi aamu valjeta ja takanamme uhkaavan näköinen pilvimassa saavuttaa meitä. Meni ehkä kymmenisen minuuttia kannella istuskellessa, Kalle havaitsi myös valaan vesisuihkun, kunnes satoi kuin esterin perseestä ja tuuli taas erittäin kovaa, puuskat 30kn luokkaa. Hetki meni hakiessa kovia surffeja ja yrittäessä pitää venettä hallinnassa, mutta pian troolattiin genaakkerilla ilman kalasaalista spinnupuomi vedessä ja hetki siitä brouchattiin taas vaihteeksi kunnolla, kun spiirattu genaakkeri tekee veneestä kovin epävakaan kovassa aallokossa ja puuskaisessa tuulessa. Brouchissa paukahti myös ison preventteri ja vielä varmistuksena ollut kevlarköysi. Eli taas genaakkeri ikävässä kelissä sukkaan ja keulaluukusta sisään. Jatkoimme tämän jälkeen spiiratulla genoalla.
Veneen sisällä oli myös tapahtunut vahinkoja. Jossain vaiheessa keittiölaatikko, eli penterin penkki oli repeytynyt irti turkkilevyistä ja astioita oli pitkin salongin lattiaa. Samalla löytyi edelleen Afrikan rannikolla hajonneita lasiastian osia. Koneella kokeilimme myös ladata akkuja jossain vaiheessa, mutta kone keitti, jäähdytysvesi ei kiertänyt merivesipuolella.
Aamupäivän aikana kuurot helpottivat ja Anssin ja Jussin jiipin ja genoan spiirauksen jälkeen kuljettiin taas aamun sähellysten jälkeen oikeaan suuntaan ja mukavaa 7-10kn vauhtia. Seppo sai keittiölaatikon kiinnitettyä uudelleen vähän massiivisemmilla ruuveilla ja koneen ongelmat löytyivät. Merivesipuolen siipipyörä oli aivan soirona, ei ainoatakaan siipeä jäljellä. Epäilimme hetken tämän olevan vain oire, sillä jokin tukkeuma oli merivesipuolella, kun vettä ei läpiviennistä tullut laisinkaan. Siipipyörän vaihdon ja läpiviennin näennäisen rassauksen jälkeen jäähdytysvesi pääsi taas kiertämään ja kone kävi kauniisti. Latauksen kanssa oli vielä ongelmia mutta senkin Seppo ratkaisi irrotetuksi johdoksi laturissa. Meillä on siis taas kaikki kunnossa seuraavaa yötä varten. On sähköä, tuulet hieman rauhoittuneet ja kaikki purjeet (spinnua lukuun ottamatta) ehjänä.
Päivän aikana taistelimme hieman genoan spiirauksen kanssa, nyt olemme virittäneet uuden ylägaijan katkenneen tilalle ja pyrkineet siihen, ettei pikasakkelit enää itsekseen irtoaisi. Tästä on jostain kumman syystä kärsitty tällä reissulla useampaan otteeseen.
Kaikilla ovat unet jääneet hieman vähiin, toivottavasti tulevana yönä saadaan nukuttua ja taas uusin voimin voisimme käydä taistoon sen ensimmäisen sijan toivossa. Dantesin kanssa kuljemme melko samaa vauhtia kaiken aikaa, pieni kaula ainakin viimeisen tilannekatsauksen kohdalla on ollut vaikka hieman on iso-D saanut taas vaihteeksi kiinni. Perässä Symposium ja Fri Flyt ovat hieman kuroneet kaulaa kiinni, joten töitä vielä on. Tuon viimeisen päivityksen jälkeen olemme tosin tulleet taas mukavaa vauhtia kun tuulet ovat olleet melko rapsakoita.
Eilen illalla satelliittipuhelimesta loppui puheaika, joten blogipäivitystä ei siitä syystä saatu julkaistua. Satelliittiyhteyksissäkin on ollut hieman hankaluuksia muutenkin ja ikäväksemme toteamme, että myös epäonnistuneista yhteysyrityksistä kuluu myös tuota kallista puheaikaa. Tästä viisastuneena viestimme läheisillemme enemmän maksuttomin lyhyin tekstiviestein ja meihin voi olla myös yhteydessä internetin kautta lähetettävillä tekstiviesteillä. Sellaisen vinkin voisi tuleville satelliittipuhelinten käyttäjille antaa, että perustakaa uusi sähköpostitili, johon ei roskapostia tai muutakaan reissussa tarpeetonta sähköpostia tule, näin saa nauttia vain oikeasti merkittävistä viesteistä merellä. On luonnollisesti kiva tietää, että Bukowskilla on huutokauppa viikon päätä, muttei siitä kannata maksaa euroja siirtääkseen tuollaisia bittejä tänne keskelle Atlanttia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti