Eilen vähän blogin kirjoittamisen jälkeen ala-gaija petti lukolta, jonka
seurauksena spinnupuomi nro 2 löi itsensä kappaleiksi vanttiin. Pienen
hässäkän jälkeen kappaleet oli kannella ja miehistön ilmeet melko
happamia. Hetken kuluttua saatiin kuitenkin rikattua aikaisemmin helan
menettäneestä spinnupuomista spiirapuomi genualle ja sen voimin on nyt
kruisailtu kohti St.Luciaa 14-35kn vaihtelevassa tuulessa. Vauhti
näinkin näyttäisi riittävän aika pitkälle (neljä huonetta ja keittiö
kulkee 8kn nopeudella kohteeseen), todellinen sijoitushan ratkeaa kun
veneet ilmoittavat konetuntinsa maaliin päästyään, meillä niitä on reilu
13h.
Muutamalta viime vuodelta on ikäviä kokemuksia veneistä jotka kulkevat
pläkässä 7kn, mutta maalissa konetunnit ovat 0h.
Tällä hetkellä matkaa maaliin on enää alle 300nm, skumppa on kylmässä ja
tunnelma odottava. Jos vauhtia on kiristettävä, niin vielä on välineet
spinnun rikaamiseen. Tuulen pysytellessä +20kn ajellaan ruotsalaisella
kohti maalia, välinerikkoja on sen verran että säästellään vähän vehkeitä.
Matkalla hajonnutta; spinnupuomeja 2kpl, genaakkeripuomi vääntynyt ja
heloitus irti kannesta, katkennut falli, alagaija ja ylägaija jonka
heloitus tuli myös alas mastosta, revennyt isopurje, räjähtänyt code 0,
skuuttien päitä...jne.
Veneessä on sisällä melkoinen Ibiza, ajoittaiset sadekuurot pitävät
huolta ilman rittävästä kosteudesta ja noin kahdeksan tunnin välein
käytettävä kone lämmittää ennestään +30 asteista ilmaa mukavasti. Hyvin
toimiva hydrogeneraattori on pois käytöstä, jottei vauhti turhaan
hidastu ja akut ladataan perinteisesti konetta käyttämällä.
Iso kiitos jo tässä vaiheessa Aleksille, Sepolle, Antille ja muille
nettipurjehtijoille jotka ovat pitäneet meitä ajan tasalla sään
kehittymisestä ja sijoituksista, sekä spekulaatioista muiden veneiden
suuntien ja nopeuksien suhteen.
--
Seppo Pajari, s/y Lucky Lady, spajari@ocens.net, telephone +358400711959
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti